Regelmatig krijg ik de vraag: “Hoe kan het toch dat ik zo weinig reactie op al mijn marketing krijg? Ik doe het echt met hart en ziel, al mijn Liefde leg ik in mij teksten en afbeeldingen. Maar toch krijg ik nauwelijks reactie.”
En meestal is het antwoord heel simpel: jouw marketing is nog teveel in de vorm van marketingconfetti!
Marketingconfetti
Toen ik voor het eerst het woord marketingconfetti hoorde, riep dit een beeld op waar ik in eerste instantie blij van werd. Het voelde vrolijk, spontaan en zo adembenemend kleurrijk.
Maar de dame die tegen me zei dat ik met marketingconfetti strooi keek er nogal streng bij zodat ik vermoedde dat het woord niet zo vrolijk bedoeld was.
De vreugde van marketingconfetti
Met marketingconfetti strooien klonk voor mij vooral zo vrolijk omdat ik daarbij kleur, enthousiasme en blijdschap zag. Het enthousiasme waarmee ik allerlei belangrijke inzichten met mijn potentiële klanten deel was ook toen al groot, dus dat woord confetti klonk eerlijk gezegd best goed.
Want dit is precies de passie waar ik in mijn bedrijf zo blij van word. En ik kan me zo voorstellen, jij ook. Er is toch niets zo mooi als de energie van enthousiasme die levendig door je lichaam stroomt, wanneer je van binnenuit voelt: dit inzicht wil en móet ik met mijn klanten delen, zodat zij ook gaan zien dat hun leven anders (mooier) kan.
Het nadeel van confetti in je marketing
Toen de dame (laat ik haar ‘mevrouw marketingexpert’ noemen) me uitlegde waarom die confetti in je marketing juist geen goed idee is, begreep ik direct haar punt. Want confetti is niet alleen kleurrijk, het komt ook vaak in grote hoeveelheden ineens. En juist die grote hoeveelheden tegelijkertijd (gevolgd door een periode van helemaal niets) is in je marketing funest.
Het beeld wat ik hierbij kreeg maakte voor mij in één keer heel veel helder, dus ik neem je hier graag eventjes in mee.
Stel je maar voor dat er iemand voor je staat, een vriendelijke vrouw met in haar hand een opvallende confettiknaller. Ze wenkt je om te komen kijken wat ze doet. En als je dichterbij staat opent ze met een enthousiast gebaar een uitbundige stroom van confettisnippers. Overal (zelfs in je haar) dwarrelen glimmers en kleur. En letterlijk alles ziet er in deze papieren sneeuw zoveel vrolijker uit.
De confetti is uitbundig, tot het stopt
De levendigheid spat ervan af en geeft je hart eventjes een gevoel van opgetogen, zelfs bijna kinderlijk plezier. Zo heb je je lang niet gevoeld, dit mag eerlijk gezegd wel eeuwig duren!
Maar net als je hart een beetje aan die blijdschap gewend raakt, is die confettipopper leeg. Opeens. Er vallen nog wat laatste spettertjes kleur op je trui en ook op de grond naast je. Als een echo van de vrolijkheid die er zonet nog was. Je hart is bijna kwetsbaar blij na het zien en voelen van dit feest. Maar ook wat verward en lichtelijk teleurgesteld. Wat nu?
De confetti laat een leegte achter
Misschien kijk je nog even naar de kleurtjes om je heen. Je geniet nog wat na, pakt een paar confettisliertjes in je favoriete kleur en stopt ze in je jas- of broekzak.
De mevrouw die voor je stond is inmiddels met de noorderzon vertrokken. Gewoon helemaal weg! Je kijkt om je heen of je haar nog ziet omdat je haar wilt bedanken voor al dit feest en plezier, maar in geen velden of wegen nog een spoortje te bekennen.
Ze laat een kort moment van leegte achter, die al snel weer wordt opgevuld door iets anders wat je aandacht vraagt.
Jouw klant wil je kunnen vertrouwen
Toen ik dit beeld zag werd me in één keer duidelijk: af en toe een inspirerende post op mijn social media knallen, heeft geen enkele zin als ik daarna weer weken weg ben. En zelfs als ik drie weken achter elkaar iedere dag vol enthousiasme post, laat ik niets meer dan een woordeloze leegte achter als ik daarna weer 2 maanden uit beeld ben.
Sterker nog, misschien werkt het zelfs wel averechts als ik zo onregelmatig zichtbaar ben. Want als ik de liefdevolle verbinding (die ik na drie weken met mijn potentiële klant gemaakt heb) steeds weer verbreek, word ik eerder een symbool van wispelturigheid dan van betrouwbaarheid en rust.
Zo schiet ik het doel van mijn marketing voorbij
En als ik steeds de verbinding verbreek, schiet ik met de marketingconfetti het echte doel van mijn marketing voorbij. Want natuurlijk, uiteindelijk gaat marketing over het naar buiten brengen van je aanbod. Zodat de juiste mensen je aanbod kopen en jij met hen aan het werk kunt gaan.
Maar de mensen voor wie ons aanbod bedoeld is zijn gewone mensen, zoals jij en ik. En het zijn mensen die niet zomaar coaching, healing of andere ondersteuning kopen. Want ze willen eerst voelen dat ze veilig zijn. Veilig om voorbij het bekende en comfortabele te gaan en zo de kwaliteit van hun leven te verbeteren.
Dus als jij de veiligheid van consistente zichtbaarheid niet in je marketing meeneemt, dan worden jouw volgers nóóit je klant. Ze vinden je spontane confetti dan misschien wel leuk of interessant, maar het zal ze niet motiveren om ook werkelijk met je te gaan werken. Waardoor alles wat je schrijft eigenlijk doelloos op de grond valt. Al je liefdevolle inspanning voor niets!
Jouw ideale klant zoekt geen confetti
Het is simpel: jouw klant zoekt geen confetti. Maar ze zoekt een Lichtwerker die vanuit echtheid een liefdevolle en betrouwbare verbinding maakt. Een verbinding die je alleen maakt als je regelmatig (met regelmaat!) zichtbaar bent. Waarmee ik niet bedoel dat je twee keer dagelijks je gezicht moet laten zien. Maar bijvoorbeeld 3 keer per week, consistent.
En als het veel voelt of er komt een moment dat je even niet zo’n zin hebt om de social media op te gaan? Dan hoef je niet te pushen of jezelf te dwingen. Maar je kunt gewoon je ideale klant voor je zien. Die prachtige ideale klant die geniet van jouw hartelijke inspiratie, liefdevolle aandacht en opbeurende berichten. De mens die blij wordt van alles wat je schrijft en niet kan wachten tot er meer komt.
Dan weet je weer waarvoor je jouw marketing doet
Het fijne is, als je haar voor je ziet dan gaat je hart spontaan iets verder open. En weet je weer voor wie je jouw marketing ook alweer doet. Waardoor je natúúrlijk iets met jouw ideale klant wilt delen, van jouw hart tot het hare. De stroom van liefdevolle kennis, ervaring of inzichten komt langzaam weer op gang.
En een handige tip: als je dan vanuit die liefdevolle stroom direct een paar stukken voor de hele week (of weken) schrijft en met een passende afbeelding in de planner zet, is jouw consistentie gegarandeerd.
Een consistentie waar niet alleen je ideale klant blij van wordt, maar ook jou voldoening geeft. Omdat de mensen die je gaan volgen precies degenen zijn met wie jij het liefste werkt: de mensen die zich niet laten verblinden door uiterlijke pracht en praal. Maar houden van jouw echtheid en authentieke verbondenheid
…………………………………………………………………………………………………………………………
Wil jij leren om meer klanten aan te trekken? Op de authentieke en spirituele manier die jij als vrouwelijke Lichtwerker nodig hebt?
Meld je aan voor een gratis Masterclass of mini-training. Hier laat ik je zien wat jij als Lichtwerker nodig hebt om een bloeiend bezield bedrijf op te bouwen. Een bedrijf als Lichtwerker met omzet en impact.