Geeft het woord marketing je nog steeds de kriebels? Je weet ook wel dat je beter zichtbaar moet zijn om meer omzet te kunnen draaien. Maar om je heen zie je vooral heel veel voorbeelden van hoe jij het niet wilt, en dat maakt je nog terughoudender.
Laat me je dan meenemen naar de wereld van marketing met hart en ziel. Want echt, het kan: op een spirituele en authentieke manier laten zien dat jij precies bent wat jouw potentiële klant nodig heeft. Dat zorgt dat de juiste mensen blij zijn dat ze je uitzonderlijke aanbod mogen kopen. Gewoon, omdat jouw aanpak werkt!
Marketing leek niets voor mij
Om eerlijk te zijn associeerde ik zelf de omzetgroei van mijn bedrijf niet met marketing, toen ik net begon. Ik had geen idee hoe ik ervoor kon zorgen dat ik genoeg klanten kreeg om van te leven. Maar marketing klonk nog als het reclameblok op televisie. Of als de folders die ik (tot de ‘Nee-Nee’ sticker werd bedacht) iedere week ongevraagd in de brievenbus vond.
De meest gedurfde vorm van reclame was voor mij het plaatsen van een mini-advertentie in het wekelijkse krantje. En een ‘netwerkje’ in het spirituele magazine Onkruid, dat toen nog goed gelezen werd. Allebei met een matig resultaat: laat ik zeggen dat het niet echt storm liep. Eigenlijk liep alleen mijn oproepje tijdens de opleiding tot hypnotherapeut voor gratis proefpersonen goed!
Je legt je aanbod in de denkbeeldige etalage
Pas tientallen jaren later ontdekte ik dat er naast deze laagdrempelige advertenties nog eindeloos veel manieren zijn om je bedrijf te laten zien. Want dat is in wezen wat marketing is: jouw bedrijf en aanbod naar voren brengen, zodat mensen zien welk uitzonderlijk product of levensveranderende dienst jij te koop hebt. En het daarna ook graag van je willen kopen.
Want het is heel simpel: om met je klanten te kunnen werken moeten die klanten jou en je aanbod eerst wel kunnen vinden!
Anders blijf je die liefdevol bescheiden coach, heler of kunstenaar die met haar prachtige talenten in de coulissen van het leven wacht tot iemand haar ziet. En of we het leuk vinden of niet, het leven gaat snel! Tijd om bij ieder nisje te kijken of daar iets staat wat misschien voor ons van waarde is hebben de meeste mensen gewoonweg niet.
Je eerste zichtbaarheid geeft vleugels
Toen ik me er zelf een aantal jaren geleden eindelijk bij had neergelegd dat die zichtbaarheid ervan moest komen, voelde dat al als een enorme overwinning op mezelf. Het moment waarop ik voelde: “Ik ga het gewoon doen!“ gaf me het gevoel dat ik de hele wereld aankon. En ook al bibberde er innerlijk nog wel iets, ik wilde er nu gewoon voor gaan.
Mijn weloverwogen moed werd beloond met een overheerlijk gevoel van voldoening, wat je vast en zeker herkent.
Die intense innerlijke blijdschap als je boven op je zolderkamertje na uren zoeken zomaar opeens de juiste template en ook domeinnaam voor je website vindt. En je het wel van de daken wilt schreeuwen: ik ben met mijn zichtbaarheid begonnen! Een bijna euforisch gevoel wat steeds groter wordt terwijl jij je eigen liefdevolle teksten schrijft. En ook nog eens keer op keer de juiste foto’s op een pagina met gratis inspiratie vindt.
De hoopvolle fase van je eerste marketing
Voor de meeste vrouwelijke Lichtwerkers is het bouwen van een website de eerste en misschien wel de meest hoopvolle fase van marketing. Want in dat besluit om jezelf via het internet te laten zien ligt zoveel verwachting en goede moed. Je hart zegt je dat het jouw tijd is en eindelijk (eindelijk!) luister je naar die diepe en liefdevolle wijsheid in jou. Jij en je bedrijf mogen gezien worden!
Het is ook zo logisch dat dit fantastisch voelt. Want je ziel wil je laten voelen dat het nu echt kan en mag: jouw prachtige droom serieus nemen en doen wat je hart je al langer vertelt.
De dagelijkse praktijk lijkt je hart tegen te spreken
Maar daarna lijkt het alsof de dagelijkse praktijk vreselijk haar best doet om jouw krachtige gevoel (het gevoel dat het tijd is en dat jij iets bijzonders aan de wereld biedt) tegen te spreken. Want er reageert werkelijk bijna niemand op je zichtbaarheid. En als datgene wat jij de wereld biedt echt zo bijzonder is – waar blijven dan je klanten?
Bijna ondraaglijk, deze fase van je bedrijf. Alsof je vol goede moed met een marathon gestart bent. Nieuwe schoenen gekocht (echt mooie, met van die glimmend roze veters) en je netjes ingeschreven voor de race. Je vertrouwt erop dat je conditie goed genoeg is omdat je gezond eet en goed slaapt. Maar halverwege kom je erachter dat je misschien toch wat te weinig hebt getraind en alle andere loopsters snellen je voorbij.
Logisch toch, voor een marathon moet je trainen
Nu denk je misschien: logisch toch? Mooie schoenen en een gezond leefpatroon is voor een marathon niet genoeg. Je moet je lichaam de tijd geven om conditie te verzamelen, zodat ze die hele lange loop ook zonder al teveel tegenstribbelen volhoudt.
Voor je bedrijf is het net zo! Een mooie glanzende website is niet genoeg om de eindstreep van je omzetdoel te halen. En je moet niet zozeer conditie, maar wel de juiste volgers verzamelen. Want zij zijn degenen die uiteindelijk je klant gaan worden, als ze hebben gezien dat jij degene bent die hen het allerbest kan helpen.
En eerlijk? Dat verzamelen van volgers en ze laten zien en voelen dat jij uitzonderlijk bent in wat je doet, vraagt tijd en aandacht. En, het vraagt authentieke marketing met hart en ziel.
Marketing met hart en ziel laat je waarde zien
De juiste klanten moeten gaan voelen dat jij hen echt kan helpen, op een manier zoals alleen jij dat kan. En ze moeten (met behulp van je marketing) gaan zien dat jij de persoon bent die ze kunnen vertrouwen. Dat je niet zomaar roept: “Kom bij mij, ik ben de beste!”. Maar dat je hun uitdagingen, angsten en problemen door en door kent.
En dat jij degene bent die daarvoor (zonder oordeel) een oplossing biedt die beter bij hen past dan al het andere wat er al te koop is.
Ook willen ze voelen dat jij hen ziet en hoort. En ze willen in je liefdevolle marketing zien dat je echt en authentiek bent, gewoon een prachtig en uniek mens die het in zich heeft om andere mensen te helpen.
Mensen zoeken mensen die hen kunnen helpen
Als we een uitdaging tegenkomen die we zelf niet kunnen oplossen, zoeken we uiteindelijk allemaal gewoon een ander mens die ons kan helpen. Iemand die ons liefdevol leert hoe we onze grootste uitdagingen doorbreken. Iemand die ons weer hoop en moed geeft op de momenten dat we dit het meest nodig hebben.
Die iemand zoeken we op het moment dat we bereid zijn om die hulp te ontvangen. Dat betekent dat we zo’n persoon pas vinden als die ook zichtbaar is op dat precieze moment.
En dat is voor jouw marketing (met hart en ziel) een heel belangrijke. Want het betekent dat je consistent zichtbaar moet zijn voor jouw potentiële klanten. Zodat ze ook jou tegenkomen op dat ene moment dat ze openstaan voor jouw dienst of product.
Marketing is zichtbaar zijn op het juiste moment
Maar hoe zorg je er dan voor om net op dat juiste moment ook zichtbaar te zijn? Want je kunt toch niet voortdurend in hun hoofd of op hun social media zien wat ze gaan doen?
Nee, je kunt er niet continu zijn. Maar wel regelmatig genoeg om je mogelijke klanten te laten weten dat je er voor hen bent. En een band met hen op te bouwen, zodat jij op dat moment van overgave weer in hun gedachten komt. “O ja, misschien kan zij mij helpen!”.
Marketing met hart en ziel
Als jij dan je oorspronkelijke enthousiasme waarmee jij je bedrijf begonnen bent combineert met een marketing waarin je consistent op de juiste plaatsen zichtbaar bent, dan krijg je een marketing met hart en ziel.
Jouw Liefde voor je ideale en potentiële klant straalt door in alles wat je doet, zegt en laat zien. Zodat mensen voelen dat je authentiek bent. En alleen de mensen die ook echt bij jou en je energie passen gaan je volgen, de rest haakt (gelukkig) af. Want wie heeft er klanten nodig bij wie jij je anders voor moet doen dan je werkelijk bent?
Marketing vanuit een betrouwbare strategie
Een strategie waarmee jij aan marketing doet zorgt er dan voor dat de juiste mensen jouw liefdevolle aanbod ook werkelijk gaan kopen (en jij eindelijk met die fijne klant kan werken). Want het is belangrijk dat ze jouw liefdevolle aanwezigheid en expertise vaak genoeg zien.
…………………………………………………………………………………………………………………………
Geeft jouw liefdevolle marketing nog niet het resultaat waar je op gehoopt had, ook al voel je aan alles dat het tijd is om nu echt zichtbaar te zijn en meer mensen met jouw talenten te gaan helpen?
Meld je aan voor de gratis Masterclass ‘Zo bouw je een succesvol bedrijf als Lichtwerker op’. Hier laat ik je zien waarom je marketing nog niet werkt zoals je had verwacht. En ook wat jij als Lichtwerker nodig hebt om wél een bloeiend bedrijf op te bouwen